Thursday 6 December 2012

Banglo seram di Bangsar

19 Tahun Selepas Pembunuhan Kejam Di Banglo

Dilaporkan, 23 April 1992, warganegara Amerika Syarikat berketurunan India, Arjun Talwar, 7, abangnya, Kabir, 11 dan pembantu rumah warganegara India, Natalia Fernandes, 30 tahun dibunuh di rumah banglo di Jalan Turi, Taman Bukit Bandaraya, Kuala Lumpur.

Pengawal keselamatan, Ariffin Agas diberkas, disiasat dan kemudian didapati bersalah membunuh 3 mangsa terbabit lalu dijatuhi hukuman gantung sampai mati. Pada waktu kejadian, pesalah berusia 25 tahun. 

Menurut laporan akhbar, mayat mangsa ditemui di dalam lubang takungan najis di belakang rumah mereka diami.


Pelbagai versi kejadian aneh serta menakutkan didakwa berlaku di rumah sama. Sebilangan saksi mendakwa pernah melihat kelibat kedua kanak-kanak terbabit berdiri di sekitar pintu pagar utama banglo sebelum ini.


Jam 2.30 pagi tadi, saya, Rahmat Mokhtar, Muhamad Zaki Muhamad dan 4 rakan lain meninjau banglo itu. Kami dapati, dinding di sekitar pintu utama rumah dicemari pelbagai grafiti.


"Bang, tolong ambil gambar," pinta Rahmat.

Saya menunaikan permintaanya dan Zaki.


Untuk rekod, malangnya setakat ini belum lagi ada syarikat menawarkan pekerjaan sebagai model atau duta produk kepada mereka berdua. 

"Berhati-hati jalan, banyak kaca," ujar Rahmat.


Keadaan di dalam banglo 3 tingkat itu bersepah dan berhabuk. Majoriti kelengkapan rumah dan perabot mulai lapuk atau dipercayai dicuri penagih dadah, menjadikan rumah terbabit sebagai sarang untuk melepaskan gian. 


Hampir jam 3 pagi, tiba-tiba bau wangi menusuk hidung sewaktu saya berlegar-legar di tingkat bawah rumah. Bagaimanapun, membuat keputusan hanya mendiamkan diri, mengikut pesan orang tua.

"Jangan tegur," bisik rakan berdiri di sebelah.

Terfikir, barangkali itu hanya bau bunga liar di kawasan sekitar selepas hujan turun hanya kira-kira 15 minit sebaik kami tiba di luar banglo. Saya perhatikan secara lebih teliti, tiada pokok bunga, hanya pohon berteras besar dililiti tumbuhan penumpang banyak kelihatan. 


"Ada orang kata, polis pernah menggali lubang tu suatu ketika dulu," ujar Rahmat.

Saya percaya itu lubang takungan najis, lokasi 3 mayat ditemui kira-kira 19 tahun lalu. Berikut antara petikan akhbar diterbitkan NSTP pada Julai 1992. 

'KUALA LUMPUR: Dua kanak-kanak adik beradik rakyat Amerika Syarikat keturunan India dan seorang wanita dibunuh dengan kejam di rumah banglomereka di Jalan Turi, dekat Jalan Taman  Pantai, di sini, malam tadi.  Mayat tiga mangsa pembunuhan itu ditemui dalam lubang najis sedalam lima meter berhampiran banglo berkenaan kira-kira jam 12 malam'


Memerhatikan lubang itu dari jarak dekat, bulu roma saya tiba-tiba meremang. Terbayang, betapa ngeri keadaan semua mayat mangsa disumbat tanpa perasaan perikemanusiaan di dalam lubang gelap itu.

Lubang terbabit dilapor ditunjukkan Ariffin secara sukarela kepada saksi pendakwa, Kopral Majid Jaafar.

Di tingkat atas, saya rakamkan gambar bilik, dipercayai pernah dihuni pembantu rumah banglo terbabit.


"Macam mana tahu, ini bilik maid?"

Terpancul soalan itu.

"Kalau kita tengok, hanya tandas ini jenis cangkung, lain jenis tandas duduk," respon rakan sekumpulan. 

Jika benar dakwaannya, tidak terfikir di banglo terbabit wujud 'kasta' di kalangan penghuninya. Lokasi tandas dimaksudkan, di belakang Rahmat, berbaju merah.


Berikut antara gambar saya rakamkan di tangga ke tingkap atas banglo. 


Melihat tarikh akbar, dipercayai banglo ini masih berpenghuni 3 tahun selepas kejadian pembunuhan kejam berlaku.


Berikut gambar beberapa barangan lain saya rakamkan.


Berderau darah buat seketika sewaktu membelek helaian buku latihan berikut. 


Kes pembunuhan dilaporkan berlaku pada tahun 1992, lihat tarikh dicatatkan pelajar di bahagian atas kanan muka surat buku, 5 tahun sebelum kejadian.


Sewaktu menaiki tangga untuk beredar keluar dari rumah terbabit pada jam 3.30 pagi, saya terdengar bunyi tapak kaki menaiki tangga bagai mengekori saya dari belakang.


Lazimnya, saya tidak gemar mengikut kata hati untuk melihat kebelakang, malam tadi keputusan saya berbeza.


Saya dapati tiada sesiapa di belakang kerana semua rakan berjalan mendahului saya.

19 tahun selepas kejadian pembunuhan ngeri dilaporkan berlaku, saya percayai pelbagai peristiwa pahit, manis dan barangkali mengerikan dilalui penyewa banglo. 

Semua peristiwa itu kekal diabadikan di dalam lipatan sejarah. Hanya mereka berpengalaman menetap di banglo terbabit mengetahui maklumat lebih tepat berhubung kejadian mereka tempuh sebelum ini.

6 comments:

  1. hi.. Blh saya dpt lokasi atau alamat rumah ini?

    ReplyDelete
  2. kabarnya rumah dh diruntuhkan utk dibina projek lain

    ReplyDelete
  3. ada gambar dekat loteng tak? ada satu tangga kecik naik mcm 'stor' atas. ada satu bilik kecik ada gambar dgn percikan darah lama. masa sy pegi ada lagi. dalam tahun 2003 cmtu

    ReplyDelete
  4. ᗩᗪᑌᕼ ..ՏᗴᗪIᕼ ᗪᗩᑎ ᗰᗴᑎYᗩYᗩT ᕼᗩTI KIՏᗩᕼ IᑎI. ᕼᗩᖇᗩᑭ ᒍᗩᗪIKᗩᑎ ᑭᗴᑎᘜᗩᒍᗩᖇᗩᑎ ᗷᗴᖇᘜᑌᑎᗩ ᗪᗩᒪᗩᗰ ᕼIᗪᑌᑭ KITᗩ. ᑕᑌᗰᗩ ᗩᑭᗩ ᗰOTIᖴ ᑭᗴᗰᗷᑌᑎᑌᕼᗩᑎᑎYᗩ??🤔🤔🤔

    ReplyDelete
  5. Baru terbaca kisah ni, mmg tak tahu cite pun ttg ni, pembunuh tu orang malaysia ke, sanggup membunuh begitu kejam sekali.

    ReplyDelete